Scheiden en de Belastingdienst – 5x advies van een expert

door | 9 nov, 2021 | Actueel

Scheiden! Steeds meer Nederlanders krijgen hier vroeg of laat mee te maken, en omgaan met zowel de lastige beslissingen als alle zaken die er geregeld moeten worden kan een hele kluif zijn. Toch is het de moeite waard om dit goed te regelen, en te voorkomen dat je bijvoorbeeld onnodig een hoge aanslag krijgt bij de belastingdienst.

Problemen met de belastingaangifte zijn waarschijnlijk een van de laatste zaken waar je hoofd naar staat in de scheidingsperiode. Hierdoor ligt het gevaar op de loer hier geen aandacht aan te besteden, of geen duidelijke afspraken te maken. In dat geval kun je later te maken krijgen met vervelend nieuws, zoals bijvoorbeeld het mislopen van kortingen, het onverwacht terug moeten storten van ontvangen toeslagen of het aftrekken van zorgkosten. 

 

Advies belasting en scheiden

Het komt regelmatig voor dat mensen bij een scheiding financiële zaken vergeten. Meestal gaat het dan om zaken zoals alimentatie, het opgebouwde pensioen en de hypotheek. Wat kun je hier nu tegen doen? Onlangs gaf Manuela van Blanken, scheidingexpert bij de Belastingsdienst, een aantal tips en adviezen over belastingzaken waar je aan moet denken. 

 

 

 

Tip 1: Goede afspraken zijn het halve werk

Goede afspraken zijn het halve werk, en daar is geen woord aan gelogen. Wanneer je gaat scheiden scheelt het echt enorm om vooraf al zoveel mogelijk voor te bereiden. Wanneer het over scheiden en de belastingdienst gaat is het belangrijk om zo snel mogelijk duidelijke afspraken te maken met elkaar, zeker als je hier tijden het huwelijk geen aandacht aan hebt besteed. Doe dit ook als je je er ongemakkelijk bij voelt, want uiteindelijk komt het je goed van pas om te weten waar je op financieel en belastinggebied aan toe bent.

Bekijk vooral afspraken aangaande de kinderen, meer- of juist minder werken en bijvoorbeeld ook of er gesproken is over de rol in het ondersteunen van de ander zijn carrière.

 

Tip 2: Geef wijzigingen zo snel mogelijk door in de voorlopige aanslag

Er gaan ongetwijfeld belastingzaken veranderen na de scheiding. Wanneer zoiets duidelijk is, doe je er goed aan het direct door te geven en je voorlopige aanslag aan te passen naar je nieuwe situatie. Een goed voorbeeld hiervan is of je partneralimentatie gaat ontvangen of betalen. Kijk ook gelijk goed naar de toeslagen die je ontvangt en controleer of je hier nog recht op hebt. Zo voorkom je later onterecht ontvangen toeslagen terug te moeten betalen. Nadat jij en je ex geen toeslagpartners meer zijn is het mogelijk om opnieuw toeslagen aan te vragen.


Tip 3: Regel het fiscaal partnerschap in het scheidingsjaar

Een scheiding vindt vaak midden in een loopjaar plaats, en het is daarom heel gebruikelijk om over dit jaar de belastingaangifte nog samen te doen. Het grote voordeel hiervan is dat je inkomsten en aftrekposten nog een laatste keer gunstig kunt verdelen voor de belasting. Wanneer je kiest voor een gedeeld fiscaal partnerschap is het verstandig om samen te gaan zitten voor de aangifte, om geen gegevens over het hoofd te zien of verkeerd in te vullen!

 

Tip 4: Zoek uit wie de hypotheekrente mag aftrekken

De hypotheekrenteaftrek is een punt waar veel fouten ontstaan bij wonen, scheiden en de belastingaangifte. Controleer daarom het bedrag en welke van de partners dit mag aftrekken. Belangrijke vragen zijn van wie de woning is, wie er in de woning blijft wonen en op wiens naam de hypotheek staat. Voor elk scenario gelden andere regels.


Tip 5: Geef de alimentatie aan

Voormalige partners zijn na een scheiding verplicht om elkaar te onderhouden. Dit resulteert er vaak in dat één van de partners alimentatie betaalt aan de ander. Dit moet je opnemen in de belastingaangifte, want de ontvanger van de alimentatie moet hierover belasting betalen, terwijl dit voor de verlener van alimentatie juist een aftrekpost is!
 

Goed je belastingzaken regelen na een scheiding? NetjesScheiden helpt!

Kun je wel wat hulp gebruiken met het vinden van de beste oplossingen voor jou wat betreft scheiden en de belastingdienst? Overweeg dan om onder begeleiding van NetjesScheiden een online scheiding te regelen en ontvang hulp bij je belastingaangifte en voor het aanvragen van toeslagen! Ook wanneer je goede afspraken wilt maken maar er nog niet uit komt is het mogelijk om bij NetjesScheiden hulp te ontvangen in de vorm van mediation.

Benieuwd naar alle mogelijkheden en hoe we bij NetjesScheiden de scheidingsprocedure ondersteunen? Bel of mail ons dan je vragen, of vraag direct een gratis adviesgesprek aan!

Alsjeblieft, jouw stappenplan

Hieronder kun je het stappenplan van NetjesScheiden gratis downloaden.

1.000+ klanten beoordelen ons gemiddeld met een 9.2

Wat anderen over ons zeggen

Wij helpen jaarlijks zo'n 2000 koppels om soepel te scheiden, tot volle tevredenheid van alle partijen.

Klantbeoordelingen

9.2

Onze keurmerken

High Trust

Wij werken op een duurzame manier samen met de Raad voor Rechtsbijstand op basis van High Trust. Zo maken we samen het proces van het aanvragen van gesubsidieerde rechtsbijstand makkelijker en eenvoudiger.

MfN

Wij werken met mediators die gecertificeerd MfN-registermediator zijn. Dit betekent dat zij een opleiding hebben gevolgd om mediator te worden. Zij hebben hun kwaliteiten en ervaring als mediator aangetoond met verschillende toetsen. 

ADR

Ook werken wij met mediators die voldoen aan de hoge kwaliteit- en onderhoudseisen van het ADR. Het ADR Register is een onafhankelijk keurmerk dat een verzoek heeft ingediend bij de Raad voor Rechtsbijstand om, net als de MfN, door de Raad te worden erkend.